Melayu OH melayu.....

ini adalah sekadar pandangan dari insan kerdil seperti aku..bukan aku nak kutuk bangsa sendiri..tp sekadar picisan dari insan yang hina ini....sebelum tu aku memohon ampun dah maaf kalau lontaran kata2 aku ini akan membuat ada orang tersentuh dan terasa...

dari semalam lagi aku ingin menulis tentang perkara ni,...tp masa terlalu mencemburi aku...cewah...bz konon...sebenarnya hari jumaat...lepas masa aku dekat ofis...admin request untuk aku cari agent for my company..untuk di lantik sebagai agent supaya boleh membuat service dan maintanance dekat Maybank dan Public Bank dekat batu pahat..memandangkan kos dan jauh dari kl..so kena lah lantik agent kat sana supaya boleh buat service on time...

so aku pun cari lah dekat online yellow pages..syarikat komputer dan service yang ada dkt batu pahat...pastu alang2 aku yang cari dan nak pilih company yang boleh jadi agent dan layak buat kerja ni....so aku dalam kepala fikir why not..pilih syarikat bumiputera untuk di jadikan agent...walaupun aku company aku bukan bumiputera...so aku surf lah yellow pages tu..and then aku list kan....pastu...aku start buat call...

first call tak angkat....aku try another company but still not pick up the phone..and i guess maybe is to early i make a call...around 9.10am...so aku pun try lagi dalam kul 10....pastu ada org pickup...syarikat aper ntah nama dia...masa mula2 dia angkat...trus bagi salam..n then aku jawab la salam tu...pastu..aku tanya saper in charge bahagian technical and IT...and then dia pun handle...so aku fikir ni syarikat bumiputera..so harapan aku semoga dia boleh dilantik untuk jadi agent bagi syarikat yg aku kerja skrg ni...sekurang2nya..niat aku nak tolong bangsa aku....

pastu aku pun terangkan dan nyatakan tujuan aku call ni....kami sedang cari agent untuk dilantik sebagai agent dkt batu pahat..supaya boleh buat service n maintanance dkt maybank and public bank batu pahat..blum habis aku ckp dan terangkan aper yg perlu di buat...dengan nada kalut dan macam layan tak nak layan....dia call boleh call balik....so dalam kepala aku..erm..suka hati ngko la....aku boleh cari agent lain.....so aku fikir mcm ni ker bumiputera nyer company biler org nak bagi bisnes...ada dia ckp boleh call balik dan mcm tak berminat..aku pun ckp ok....n then aku pun call lagi satu company...tp yang ni bukan bumiputera....aku call trus akan..dan seperti biasa aku terangkan semua..ckp nak cari agent....and so on.....so.....dia layan dengan baik....ni company cina....pastu aku pun deal dgn company ni....n then aku pass dkt admin ckp tolong call company ni.....aku dah assign dia untuk jadi agent...n then aku suruh admin confirmkan dan terangkan ttg kontrak untuk agent...bayaran dan semua.,...sbb aku punya part handle untuk teknikal jer...

so moral of the story aku nak ckp kat sini....kalau lah mcm ni cara company bumiputera buat bisnes...bila lah nak maju..aku bukan nak mengutuk bangsa sendiri...tp aku dah lalui td..mcm mana cara layanannya....dan bila aku call non bumiputera company....walaupun jd agent dan mungkin profit takder lah sampai dpt 1 million per year....but the most important think..."sikit-sikit lama2 jadi bukit....."dia punya cara dan minat untuk jadi agent amatlah bagus...ni lah....orang melayu...bila buat bisnes fikir nak buat projek besar jer...dan kalau setakat job2 kecik macam ni..tak nak layan...dan pastu habuk pun tarak....aku bukan memuji cina nyer cara buat bisnes...tp sampai bila lah tahap pemikiran org melayu nak berada di tahap yang lama...sama jer....bila org ckp melayu susah nak maju.....pastu melenting ckp....sbb takder peluang...la....kerajaan tak bantu la...padahal mcm cerita aku tadi..peluang dah terhidang di depan mata....tak nak..dan org cuba nak tolong..dan bagi peluang....still tak nak...la...dan ada sesetengah jer....tak yakin la...pastu ada yg aku call ckp...iskh....tak tau la nak buat macam mana kerja tu...sedangkan bukannya aku tak boleh bagi guide line...user manual..dan on phone support...tp mcm tulah....sikap....

aku ambil contoh bila aku call cine nyer company..aku tanya dan terangkan...walaupun dia tak pandai buat...dia tanya..macam mana nak buat dan tanya ada support tak dr my company....walaupun pun tak pernah dgr dan tahu,.pasal system...dia still buat2 tahu..dan still nak gak...kontrak sbg agent...dalam hati aku..sedikit sesal la..dan rasa terkilan...bila lah nak maju......dan sebenarnya bukan rekaan citer aku ni..dan ini adalah fakta...dari segi teknikal...melayu sebenarnya jauh lebih pandai dan arif bab2 teknikal dalam bab2 kerja...kalau dalam IT line lah......yang lain aku tak berapa pasti..dan melayu lebih smart biler buat kerja....kaum lain sbenarnya dia ada keberanian dan rajin jer..tu yang diorang leh maju serta "nampak pandai" dan hakikatnyer..melayu lebih...lagi..mengatasi kaum lain...aku bercakap berdasarkan fakta serta aku dah laluinya.....kalau korang tak caya..cuba renungkan dan kaji ttg apa yang aku perkatakan...

sekian sahaja..lontaran pendapat aku..kalau ikutkan banyak lagi aku nak tulis,,,tp aku rasa cukuplah..nantikan tak pasal2 aku kn ban dan kn ISA ker....sbb cetuskan isu ni...akhir kata,..aku menyusun sepuluh jari dan memohon maaf beribu-ribu kemaafan andai pendapat dan kata2 aku boleh membuatkan org terasa dan marah dgn aku....hakikatnya aku nak tgk dan aku pun berusaha untuk melihat..bangsa aku trus maju dan gah di mata semua....

HIDUP MELAYU!!!!!!!!!!!!!!MELAYU BOLEHHHHHHHH...

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. punye lah panjang cerita..
    takde pun citer kite...

    BalasPadam
  2. la....sayang...saya memang rindukan syg...tp kalau sy ckp tiap2 kali sy tulis blog ni kan..nantikan sy tak caya...dan mcm ckp benda tu hari2....
    tp yang penting kan...sy terlalu rindukan syg..

    p/s:kepada sesiapa yang membacanya,.,..jangan jeles k...

    BalasPadam